Trendy gastronomiczne 2024 - pełne zestawienie! - Blog Gastronomiczny %

Trendy gastronomiczne 2024

kuchnie świata - trend gastronomiczny 2024

Jakie trendy będą kształtować branżę gastronomiczną w 2024 roku? To pytanie zadaje sobie wielu profesjonalistów z sektora HoReCa. W oparciu o przewidywania ekspertów przygotowaliśmy zestawienie najważniejszych trendów gastronomicznych na ten rok. Sprawdź, co warto w najbliższym czasie zaoferować swoim gościom!

Kuchnia roślinna nadal rośnie w siłę

W 2024 roku będziemy obserwować dalszy wzrost popularności kuchni roślinnej. Stoi za nim duża grupa klientów, którzy na co dzień ograniczają spożycie mięsa i chętnie sięgają po dania bez produktów odzwierzęcych. Zdrowie jest jedną z ich motywacji, choć nie jedyną – fleksitarianie zwracają też uwagę na kwestie klimatyczne, etyczne lub po prostu chęć urozmaicenia codziennej diety.

Wygląda jednak na to, że w tym roku motywacja zdrowotna zyska na znaczeniu. Podczas gdy 2023 był rokiem substytutów mięsa, tym razem konsumenci będą stawiać na proste, nieprzetworzone potrawy o krótkiej liczbie składników. Aby sprostać potrzebom gości poszukujących dań nie tylko wolnych od produktów od zwierzęcych, ale przede wszystkim zdrowych, gotowe burgery roślinne zastąp potrawami na bazie świeżych warzyw, grzybów i pełnych zbóż.

Jak zwykle, nie zabraknie jednak wyjątków. Dużo uwagi zyska bowiem faux fish, czyli wegańska alternatywa dla ryby – w postaci roślinnych plastrów z “łososia”,  pasty z “tuńczyka”, a także wegańskich “krewetek” do złudzenia przypominających smakiem i wyglądem prawdziwe owoce morza.

Rośnie ochota na pikantne smaki

Jak przewidują światowi specjaliści, w 2024 roku hitowym produktem spożywczym okażą się… papryczki! A dokładniej – kalabryjskie chilli. Papryczki uprawiane w tym rejonie Włoch charakteryzują się średnim poziomem ostrości i osiągają od 25000 do 40000 jednostek w skali Scoville’a. Oznacza to, że są kilkanaście razy ostrzejsze od jalapeño i prawie tak ostre jak pieprz cayenne, a przy tym bardzo wszechstronne jeśli chodzi o zastosowanie w potrawach nie tylko kuchni włoskiej.

Co ten trend oznacza dla gastronomii? Klienci są gotowi odkrywać pikantne smaki, czas więc wprowadzić je do menu! Warto wprowadzić w karcie oznaczenia, aby pomóc gościom w wyborze dania o odpowiednim stopniu ostrości.

Z dbałością o środowisko naturalne

Nowy rok przebiegnie też pod znakiem dbałości o ekologię. Klienci są coraz bardziej świadomi zmian klimatycznych i chcą wspierać lokale gastronomiczne, które również przywiązują wagę do swojego wpływu na środowisko. Dlatego prowadząc restaurację warto pomyśleć nad działaniami, które pokazać gościom nasze zaangażowanie w działania na rzecz ochrony środowiska.

Z jednej strony może to być np. dobór lokalnych, sezonowych składników o niskim śladzie węglowym, zredukowanie ilości odpadów czy zmniejszenie skali marnowania jedzenia. Z drugiej strony to dobry czas, aby troskę o środowisko naturalne zacząć komunikować np. w mediach społecznościowych czy też w karcie menu.

W Polsce trend ten schodzi się w czasie z wejściem w życie nowych przepisów, wedle których właściciele gastronomii wydający dania na wynos lub z dowozem będą zobowiązani pobierać od klientów opłatę za jednorazowe opakowania z tworzyw sztucznych. Ma ona pokryć koszt utylizacji tych odpadów. Jest to zachęta do tego, by plastik zastąpić alternatywnymi, biodegradowalnymi opakowaniami.

Fuzja smaków i tradycji kulinarnych

Nieoczywiste połączenia smakowe, zestawiające różne tradycje kulinarne, do tej pory pozostawały raczej kontrowersyjne. Sushi-pizza? Ramen burger? A może pierogi z serem ricotta zamiast twarogu? W tym roku wszystko jest dozwolone, a kucharze będą zestawiać smaki pochodzące z wielu różnych kultur i obszarów geograficznych – zarówno tych dobrze znanych Polakom, jak kuchnia włoska, jak i bardziej odległych.

Nie ma co się bać eksperymentów spod znaku kuchni fusion, również z naszą rodzimą tradycją kulinarną w roli głównej. To doskonały sposób na urozmaicenie i odświeżenie oklepanych pozycji z menu, co na pewno doceni najmłodsze pokolenie gości.

Viralowe dania z TikToka

Inwestycja w promocję lokalu i obecność w mediach społecznościowych to w 2024 roku konieczność. Jeśli choć trochę interesujesz się kulinariami, najwyższy czas zacząć śledzić tiktokowe treści związane z jedzeniem i gotowaniem. Jeżeli do tego prowadzisz restaurację, do której chciałbyś przyciągnąć gości z pokolenia Z, powinieneś nie tylko być na bieżąco z trendami na TikToku, ale i umiejętnie promować tam swój lokal.

Ta aplikacja jest kluczową platformą, gdzie rodzą się najważniejsze trendy kulinarnej popkultury. To tu, za sprawą tiktokowych influencerów, zaczęła się moda na kultową kawę Dalgona, włoską kanapkę “chopped sandwich” czy “girl dinner”. W 2024 roku z pewnością poznamy kolejne viralowe pomysły, które trafią nie tylko do milionów użytkowników aplikacji, ale także do menu wielu restauracji.

Kolacja dla miłośników silnych emocji

Wystawny obiad, przygotowany przez renomowanego szefa kuchni, spożywany kilkadziesiąt metrów nad ziemią? A może podwodna kolacja w ZOO, w otoczeniu rekinów, płaszczek i ryb, które przepływają gościom nad głową? Takie atrakcje wpisują się w kolejny trend gastronomiczny, którego popularność wzrośnie w przyszłym roku.

Pasjonaci ekstremalnych doświadczeń i dobrej kuchni chętnie skorzystają z takiej opcji, np. jako formę świętowania wyjątkowej okazji. Dla restauratorów, szefów kuchni i firm cateringowych to przede wszystkim sposób na dodatkowy dochód i nietypową promocję lokalu.

Czy przewidywania na temat trendów na 2024 rok się spełnią? Co do jednego mamy pewność: ostatecznie kluczowym elementem sukcesu restauracji nie jest ślepe podążanie za trendami, lecz przede wszystkim prowadzenie lokalu z prawdziwą pasją i zaangażowaniem. I tego życzymy Wam w kolejnym roku Waszej przygody z gastronomią!


Źródła:

  • https://content.nestleprofessional.us/story/top-2024-foodservice-trend-report/
  • https://www.specialtyfood.com/news/article/top-2024-food-and-beverage-trends-revealed-specialty-food-association-trendspotter-panel/
  • https://go.adm.com/trends-flavor-and-color-outlook-2024
  • https://www.pyszne.pl/trendy-zywieniowe/
  • https://www.webstaurantstore.com/blog/1040/food-trends.html

Szukasz nowych rozwiązań do restauracji?

Zadzwoń pod numer 76 744 91 46 lub napisz na adres sklep@gastrro.pl. Odpowiemy na Twoje pytania i pomożemy wybrać odpowiedni sprzęt i akcesoria do Twojego lokalu.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *