Trendy gastronomiczne 2020

Analiza trendów gastronomicznych to jedno z zadań stawianych przed naszą firmą przez managerów i właścicieli restauracji. Obserwując zmieniający się rynek, jesteśmy w stanie zaproponować ciekawe rozwiązania wpisujące się w najnowsze trendy na rynku HoReCa.
Obecnie konsumenci, w szczególności w dużych miastach, bardzo szybko zmieniają swoje upodobania kulinarne. Restauratorzy muszą dostosować się klienta i wyjść z ofertą naprzeciw ich oczekiwaniom. Co będzie fascynować Polaków w zbliżającym się roku? Sprawdź najnowsze trendy gastronomiczne 2020!
1. Jedzenie na dowóz
Tak jak rok temu – jedzenie na dowóz to nadal bardzo dynamicznie rozwijający się obszar rynku gastronomicznego. Zarówno aplikacje, jak i strony internetowe oferujące możliwość szybkiego zamawiania jedzenia, notują coraz lepsze wyniki. Polacy z dużych i średnich miast pokochali tę formę składania zamówień, dzięki możliwości dostawy jedzenia do domu lub do pracy za pomocą kilku prostych kliknięć. Aplikacje umożliwiające zamawianie jedzenia to także zbawienie dla przedstawicieli pokolenia Y i Z. Młodzi ludzie już nie są zainteresowani spędzaniem czasu poza domem i często wybierają spędzanie czasu w domu przy swoim ulubionym serialu. Stąd wzięło się powiedzenie: “Netflix and chill“.

2. Zero Waste
Styl życia, który charakteryzuje się zamiłowaniem do życia w zgodzie z naturą. Przedstawiciele środowiska zero waste dbają o ograniczenie generowania odpadów – noszą własne reklamówki, słoiki, butelki, które wykorzystują tak długo, jak to tylko możliwe. Młodzi ludzie (główni przedstawiciele zero waste) oczekują również najwyższych standardów odnośnie do segregacji i ograniczenia tworzenia śmieci od restauracji i stołówek, z których korzystają. Wykorzystywanie specjalnych pojemników i racjonalne magazynowanie zarówno świeżych, jak i mrożonych artykułów spożywczych, pozwala na znaczne ograniczenie zanieczyszczeń, które degradują środowisko naturalne.
3. Foodpairing
Wykorzystanie kuchni molekularnej pozwala na przygotowywanie nie tylko dań efektownych wizualnie, ale także na tworzenie zupełnie nowych połączeń smakowych, zaskakujących dla podniebienia. Połączenie truskawek i kolendry lub bananów i pietruszki nie brzmi najlepiej, ale dzięki odkryciom Hestona Blumenthala (brytyjski szef kuchni, właściciel restauracji odznaczonej trzema gwiazdkami Michelin) specjalisty w dziedzinie kuchni molekularnej oraz miksologii, na nowo poznaliśmy niektóre smaki i ich połączenia. Zaskakujące kombinacje smakowe zainteresują najbardziej odważnych klientów restauracji.
4. Foodtrucki
Foodtrucki na polskich ulicach mijamy już od kilku dobrych lat, ale dzięki coraz większej popularności festiwali smaków organizowanych w mniejszych miastach, które nie mają dostępu do kuchni meksykańskiej, azjatyckiej – foodtrucki stały się jednym z najbardziej dochodowych biznesów gastronomicznych. Duża popularność furgonetek z jedzeniem jest także związana z szybkością wydawania potraw. Większość foodtrucków serwuje dania typu fast food, choć równie popularne stają się samochody z jedzeniem oferującym dania slow food.
5. Dziecięce menu
Pomimo medialnej nagonki na zachowanie dzieci w restauracjach, maluchy są dochodowym klientem niemal każdego lokalu gastronomicznego. Rodzice nie zawsze mają możliwość i chęć pozostawienia dzieci pod opieką rodziny lub opiekunki i trzeba to zrozumieć. Stworzenie spersonalizowanego dziecięcego menu, a także zapewnienie atrakcji, które skupią ich uwagę i wyciszą, to przepis na sukces. Coraz częściej zamiast spaghetti, naleśników czy frytek z nuggetsami, restauratorzy proponują te same dania co dla dorosłych, tylko o połowę mniejszych porcjach. Menu jest obrazkowe, dania podane na dziecięcej zastawie i finezyjnie udekorowane (mawia się, że dzieci jedzą oczami). Restauracje, które zrezygnowały z dań fastfoodowych stawiają głównie na lokalną kuchnię domową. Hitem są racuchy z jabłkami, pampuchy z sosem pieczeniowym lub słodkim, udko z domowego kurczaka i pierożki leniwe na twarogu. Wśród atrakcji poza kącikiem z kredkami i zabawkami, jest możliwość odwiedzenia kuchni, spotkania z kucharzem, a nawet mini kurs gotowania lub pieczenia pizzy, gdzie dziecko zjada to, co samo przygotowało.
6. Jedzenie z zawartością CBD
Najbardziej kontrowersyjny trend kulinarny na rok 2020. O ile w wielu krajach dania z dodatkiem CBD są już dostępne od kilkunastu lat, to w Polsce konopie kojarzą się bardzo negatywnie i do niedawna nie miały dobrej passy. Starania środowisk medycznych i obywatelskich na rzecz konopi zawierających wyłącznie CBD sprawiły, że roślina ta jest coraz częściej wykorzystywana w celach terapeutycznych, np. w łagodzeniu stanów lękowych czy bólowych. Pomimo podobnego wyglądu konopie siewne nie mają nic wspólnego z konopiami indyjskimi, co przyczyniło się do ich wykorzystania w gastronomii. Dania zawierające olejek CBD lub dania aromatyzowane dymem konopnym to nadchodzący hit gastronomiczny. Potrawy z konopiami siewnymi nie posiadają działania psychoaktywnego.
7. Otwarta kuchnia
Mistrzowskie przygotowywanie potraw to sztuka, którą powinien dzielić się każdy szef kuchni, a w szczególności wytrawny pizzaiolo. Możliwość podglądania pracy doświadczonych kucharzy może być ciekawym dodatkiem w trakcie oczekiwania na swój posiłek. Takie rozwiązania jak otwarta kuchnia w szczególności sprawdzą się w pizzeriach, gdzie szef kuchni może uwodzić klientów trudną i piękną sztuką “kręcenia pizzy”. Co nie jest bez znaczenia, otwarta kuchnia jest również gwarancją dla niektórych klientów odnośnie świeżości serwowanych dań.
8. Alternatywa dla zwykłej mąki
Mąka pszenna, mąka razowa, mąka orkiszowa, mąka krupczatka – wszyscy doskonale znamy i wykorzystujemy je w domowej kuchni. Jednak wybierając się do restauracji szukamy nowych smaków i nowych pomysłów na urozmaicenie domowej kuchni. Mąka migdałowa, mąka kokosowa, a także mąka bananowa oraz mąka kalafiorowa to zupełnie nowe na polskim rynku składniki wykorzystywane wyłącznie przez najlepszych kucharzy oraz osoby, które nie boją się eksperymentować w kuchni. Obserwując znaczne zainteresowanie rynku takim typem mąk, można przewidywać, że mąki owocowe oraz warzywne, a także mączki typu matcha (sproszkowana zielona herbata tencha) będą trendem gastronomicznym 2020 r.

9. Mniej cukru
Wszechobecna zawartość cukru, a także jego nadmiar w naszych organizmach, doprowadza do wielu niebezpiecznych schorzeń, które utrudniają nam życie. Do głównych zagrożeń wynikających z nadkonsumpcji cukru są: nadwaga i cukrzyca, próchnica, choroby układu krążenia, cukrzyca typu II i nie tylko. Coraz większa świadomość Polaków odnośnie zdrowego żywienia prowadzi do szczegółowego analizowania składników konkretnych posiłków. Coraz więcej restauratorów i cukierników celowo rezygnuje z cukru na rzecz zdrowszych zamienników: ksylitolu, miodu, stewii, czy syropu z agawy. Dania z ich użyciem są równie smaczne, a przy tym zdrowe.
10. Restauracje dla alergików i bezglutenowców
Alergizujący nabiał w formie mleka czy sera jest niemal w każdym posiłku. Jeżeli przy tym trzeba wykluczyć jaja, soję i gluten, to alergik w restauracji nie ma co jeść (chyba że suchy ryż lub pieczone warzywa). Najwięcej dań dla osób z alergią lub celiakią oferują restauracje wegańskie. Warto, aby każda restauracja wprowadziła choć kilka dań z ich oferty. Smaczne i popularne są na przykład wegańskie pancakes lub dania na makaronie ryżowym lub gryczanym, np. penne szpinakowe.

Szeroki wybór restauracji oraz doskonała koniunktura rynku sprawiają, że Polacy coraz częściej wybierają się do lokali gastronomicznych, aby odkryć nowe smaki lub oszczędzić swój czas potrzebny na przygotowanie posiłków. Według badań Głównego Urzędu Statystycznego w porównaniu do zeszłego roku Polacy wydają o 9,7% więcej na restauracje i hotele, co sprawia, że rynek ten jest jednym z najszybciej rozwijających się gałęzi gospodarki. Warto go rozwijać i podążać za najnowszymi trendami.
Dodaj komentarz