Trendy gastronomiczne 2022

Koniec roku skłania do przemyśleń na temat ostatnich doświadczeń branży gastronomicznej, a przede wszystkim tego, w jakim kierunku będzie się ona rozwijać w najbliższym czasie. Jakie zmiany przewidują eksperci sektoru HoReCa? Przygotowaliśmy zestawienie 10 trendów, które naszym zdaniem będą nam towarzyszyć w nadchodzącym roku 2022!
1. Restauracje otwarte tylko w niektóre dni
Ze względu na pandemię i przedłużający się lockdown, podejście wielu gości do gastronomii trwale się zmieniło. Rzadziej zaglądają do lokali spontanicznie, a wizyty w restauracjach pozostawiają na specjalne wyjścia. Na co dzień – gotują sami lub zamawiają jedzenie do domu. W roku 2022 najprawdopodobniej będzie podobnie. Przewiduje się, że goście będą oczekiwać od lokali gastronomicznych czegoś specjalnego. Chętnie zapłacą więcej za wyjątkowe dania, których nie mogliby sami przygotować w domu.
Aby prowadzenie restauracji pozostało opłacalne, część restauracji z pewnością ograniczy dni i godziny otwarcia. Eksperci prognozują, że z przyczyn ekonomicznych wiele lokali zdecyduje się funkcjonować maksymalnie przez 4-5 dni w tygodniu. Pozostałe dni będą zarezerwowane dla zamówień na dowóz.
2. Krótsze menu i rosnące ceny
W myśl zasady „less is more” wiele restauracji na całym świecie zawęziło swoje karty. Okazało się, że krótkie i proste menu doskonale zdaje egzamin i ma szansę zagościć w restauracjach na dłużej. Redukcja nie oznacza jednak utraty jakości. Wręcz przeciwnie – dzięki temu, że proponuje się mniej dań, można dopracować je do perfekcji, czyniąc z nich prawdziwą specjalność lokalu. Nie mamy wątpliwości, że w 2022 roku ten trend się utrzyma.
Jak nietrudno przewidzieć, to nie jedyna zmiana w menu polskich restauracji. Przyszły rok przyniesie także wyższe ceny. Wynika to z wysokiej inflacji, rosnących cen żywności, szczególnie warzyw, a także z wysokich cen gazu, wody, wywozu śmieci oraz sprzętu gastronomicznego. Izba Gospodarcza Gastronomii Polskiej szacuje, że w restauracjach będzie drożej o około 20%. Sposobem na utrzymanie klienta będzie jeszcze większa automatyzacja i cyfryzacja restauracji.
3. Automaty z jedzeniem
Kolejnym trendem, który z pewnością zagości w polskich miastach w nadchodzącym roku, jest sprzedaż gotowych dań na wynos w specjalnych automatach z jedzeniem. W ten sposób można zaoferować klientom dania fast food, ale również: sałatki, pierogi, makarony, naleśniki i inne dania gotowe. Automaty pojawią się wszędzie tam, gdzie liczy się szybka obsługa – w supermarketach, biurowcach, szpitalach, lotniskach i na uczelniach. Niektórzy restauratorzy postawią także automaty na lunch przed swoimi lokalami. Maszyny można dzierżawić na zasadzie franczyzy. Taka forma sprzedaży może stanowić dla wielu restauracji dodatkowy dochód, szczególnie w razie lockdownu.

4. E-menu i samoobsługa gości
Przewiduje się, że cyfrowe menu może wkrótce wyprzeć tradycyjne. Papierowe menu generuje koszty dla restauracji związane z drukiem i oprawą. Cyfrowe menu można w szybki sposób edytować, dodawać do niego zdjęcia, a nawet filmy. Bez problemu można je upubliczniać, dodać na stronę internetową, a także rozsyłać w ramach kampanii marketingowych przez maila i platformy komunikacyjne, np. WhatsApp.
Cyfrowe menu pozwala też ograniczyć czas spędzony na obsłudze stolików przez kelnera, co ma niemałe znaczenie w dobie ciągłych braków kadrowych w gastronomii. Gdy gość ma dostęp do karty z poziomu własnego smartfona, zamówienie może złożyć i opłacić drogą elektroniczną. Co więcej, każda potrawa może być opatrzona zdjęciem i listą składników, dzięki czemu klient od razu wie, co otrzyma po zamówieniu. Moduł e-menu do samoobsługi w lokalu odciąża kelnerów i usprawnia proces zamawiania.
5. Eko rozwiązania
Coraz więcej gości docenia lokale, które dbają o zrównoważony rozwój i podejmują konkretne działania w tym zakresie. Często są to bardzo proste zabiegi, np. serwowanie darmowej wody z kranu albo pakowanie niezjedzonego jedzenia na wynos. Szczególne znaczenie ma rozsądne gospodarowanie odpadami. Priorytetem jest recykling – głównie zmniejszenie liczby produktów plastikowych. Kolejnym jest „zero waste”, czyli wyeliminowanie marnotrawstwa żywności. A ostatnim, niezwykle ważnym – dobór odpowiedniego sprzętu gastronomicznego, który jest energooszczędny i nie generuje pustych przebiegów.
Zdaniem ekspertów ekologiczne rozwiązania w branży gastronomicznej to już nie tylko moda, ale konieczność. Co więcej, rozsądne gospodarowanie może znacząco obniżyć koszty prowadzenia biznesu.
>>Czytaj też: Zero waste w gastronomii<<
6. Żywność fermentowana i kiszonki
Co będzie pojawiać się w menu? Według prognoz, w 2022 pojawi się wiele restauracji oferujących żywność fermentowaną i kiszoną. Do jej spożywania zachęcają dietetycy – kefir, kombucha czy kiszonki nie tylko poprawiają pracę jelit, ale także zwiększają odporność i utratę wagi.
W Polsce coraz popularniejszym produktem jest… kimchi. Ten koreański, pikantny przysmak świetnie sprzedaje się w naszych restauracjach. Receptura na kimchi zawiera kilka składników: kapustę pekińską, rzodkiew, marchew, świeży czosnek i imbir, chilli gochugaru, sos sojowy lub rybny. Proces fermentacji trwa tydzień. Kimchi stosuje się jako dodatek do sałatek, sosów, zup, ryżu, mięsa, makaronu, wrapów i burgerów. Doskonale łączy się z kuchnią azjatycką, street foodem i fusion. Warto wprowadzić je do oferty!

7. Zamienniki mięsa
Zdaniem ekspertów, mięso przestanie być kluczowym elementem dań głównych. Coraz więcej osób odżywia się w sposób fleksitariański, gdzie dieta roślinna przeplata się z okazjonalnym spożywaniem mięsa. To nie jest jednak obowiązkową częścią posiłków. Diety fleksitarian zachęcają do spożywania bardziej naturalnej i mniej przetworzonej żywności ze względów zdrowotnych i środowiskowych. Na popularności zyskają restauracje, które korzystają z roślinnych źródeł białka, takich jak: tofu, fasola, soczewica, ciecierzyca, orzechy czy nasiona. Zwiększenie ich spożycia przy jednoczesnej redukcji konsumpcji mięsa, szczególnie czerwonego i przetworzonego jak na przykład wędliny, zmniejsza ryzyko rozwoju chorób cywilizacyjnych. Co ciekawe, nawet McDonald’s ogłosił, że do 2040 roku chce zostać liderem wegańskich fast foodów.
8. Specjalizacja w wybranym kierunku kulinarnym
Coraz większą popularnością cieszą się lokale, które specjalizują się w konkretnym kierunku kulinarnym. Powstaje coraz więcej restauracji serwujących wyłącznie: ramen, gnocchi, pinsę, frytki danego rodzaju, wegańskie burgery, tapasy albo polskie pierogi. Specjalizacja sprzyja wysokiej jakości! Miejsca te często wyróżnia różnorodność formy, bardzo dobra jakość, szybkość obsługi oraz atrakcyjne ceny.
9. Social media w kuchni
Świat oszalał na punkcie TikToka. Szefowie kuchni także! Na TikToku szerszego grona odbiorców szukają nawet najbardziej rozpoznawalni kucharze, np. Gordon Ramsay. TikTok ułatwia wypromowanie gastronomii w ciekawej i lekkiej dla odbiorcy konwencji. Możliwość szybkiego dotarcia do setek tysięcy młodych osób z Polski oraz całego świata buduje pozytywny wizerunek lokalu, a także wpływa na wzrost rozpoznawalności szefa kuchni i jego załogi. Wysoka rozpoznawalność w Internecie pozwala przyciągnąć do lokalu nie tylko pobliskich mieszkańców, ale także przyjezdnych gości.
Budowanie wizerunku w sieci nie powinno opierać się wyłącznie o jeden kanał komunikacji. Social media to wiele wciąż popularnych kanałów komunikacji np. Facebook, Instagram, Snapchat. Dywersyfikacja źródeł pozyskiwania klientów jest szczególnie ważna dla restauracji charakteryzujących się wyszukanym menu a’la carte – odpowiednio przygotowane zdjęcia potraw publikowane w kanałach social media znacznie podnoszą zainteresowanie klientów ofertą restauracji.
Istotnym elementem nowych technologii jest wprowadzenie możliwości rezerwacji stolika online za pomocą intuicyjnej aplikacji. Goście lokalu mogą z wyprzedzeniem zarezerwować stolik i świętować ważne dla siebie chwile w swoim ulubionym lokalu bez stresu o brak miejsc.

10. SMS do kontaktu z gośćmi
Choć pisanie krótkich wiadomości tekstowych przerzuciliśmy na komunikatory, SMS stał się bardzo pomocnym narzędziem marketingowym w gastronomii. Według specjalistów e-commerce tradycyjne newslettery wysyłane na skrzynkę pocztową są nieskuteczne. E-maile trafiają do spamu lub świadomie zostają nieprzeczytane. Natomiast ponad 95% wiadomości SMS jest otwieranych i czytanych. Aż 85% klientów woli otrzymywać wiadomości tekstowe na telefon od newsletterów marketingowych, które gubią się w odmętach skrzynki pocztowej. Wysyłanie gościom sms-ów z aktualnym menu, akcjami promocyjnymi i wydarzeniami stanie się znów bardzo popularne!
Za nami ciężki rok, który mocno dotknął całą branżę – od właścicieli i pracowników biznesów gastronomicznych, przez producentów, aż po dostawców żywności i usług. Przed nami rok 2022. Wierzmy, że będzie on czasem powrotu do „normalności”, a nowe trendy będą wyznaczały dobry kierunek. Życzymy sobie i Wam, by ten czas malował się tylko w jasnych barwach!
Dodaj komentarz