Trendy gastronomiczne 2021 - Blog Gastronomiczny

Trendy gastronomiczne 2021

zdrowe danie z warzyw i jajka na miękko

Jaka jest przyszłość restauracji w świecie post-Covid? Jakie wyzwania czekają branżę hotelarską i restauracyjną w 2021 roku? Sprawdź 10 trendów gastronomicznych wynikających z ostatnich doświadczeń na rynku.

Monitorowanie trendów restauracyjnych pozwala właścicielom stworzyć plan działania, który będzie odpowiadał zmianom na rynku i aktualnym potrzebom klientów. Jak nietrudno przewidzieć, koncentrują się one głównie wokół promowania bezpieczeństwa, zdrowia i obsługi bezkontaktowej. Nie bez znaczenia jest też ekologia, szczególnie idea zero waste w gastronomii, a także żywienie dla zdrowia psychicznego.

10 trendów gastronomicznych na 2021:

1. Igloo lub szklarnia z klimatem

Latem 2020 roku nastąpił wzrost liczby lokali gastronomicznych ze stolikami na świeżym powietrzu. Wraz z nadejściem nowego roku i otwarciem restauracji, coraz więcej lokali będzie dążyć do dodania bezpiecznych stoisk jadalnych na zewnątrz. Część z nich rozważy zakup plastikowych namiotów igloo lub szklarni z pleksi. Takie „kapsuły” zapewnią klientom prywatność i dystans społeczny od innych gości. W zimne dni wyposażyć je można w grzejniki lub puszyste koce.



 2. Z ogródków na dachy

Restauracje na dachach stają się bardzo popularne w dużych miastach, gdzie nie ma wiele przestrzeni na zewnątrz. Niezależnie od tego, czy jest ciepło, czy zimno, „roof restaurants”  tworzą dobry klimat przez cały rok. Oferują piękne widoki i podnoszą doznania. Ustawione w dużych odległościach od siebie stoliki latem zdobią kwiaty i parasole, a zimą koce i świece. Zewnętrzne grzejniki tarasowe sprawiają, że dach staje się przytulnym miejscem nawet w zimie.

 3. Serwowanie z dystansem

W restauracji czuć się ma bezpiecznie zarówno klient, jak i pracownik. Pomysł na zachowanie dystansu znalazła restauracja Mediamatic z Amsterdamu, która serwuje gościom dania na długich deskach. To stosunkowo niedrogi i dobry pomysł na wyróżnienie restauracji spośród konkurencji.  Nie tak tanio, ale równie skutecznie działa zastąpienie kelnerów robotami. W ten sposób obsługuje holenderska restauracja Dadawan, ale trend ten jest już bardzo popularny w Azji.

4. Okienka odbioru

Okienka umożliwiają obsługę klientów bez konieczności wprowadzania ich do środka. Korzystają z nich głównie właściciele lokali w centrach dużych miast, gdzie nie można dodać opcji drive-thru. Okna gwarantują szybką obsługę przy ograniczonym kontakcie. Przekonali się do niej nawet właściciele prestiżowych restauracji, którzy zmuszeni byli przeprojektować menu, tak aby było ono odpowiednie na wynos.

5. Lokal Drive In

Drive In to pomysł zaczerpnięty z kin samochodowych. Za granicą coraz większą popularnością cieszą się bary z parkingiem dla samochodów. Klienci wprowadzają swoje zamówienia w systemie lub składają zamówienia online, a zamówienie otrzymują w oknie swojego samochodu i jedzą w swoim pojeździe.

Lokal Drive In

6. Kuchnie – Widma

Tzw. Ghost Kitchens to sposób na oszczędzanie. Restauracje coraz częściej rezygnują z jadalni, za które muszą płacić ogromne czynsze, mimo że przez pandemię stoją puste. Zostawiają tylko czynną kuchnię z podstawową załogą i obsługują gości przez okienko lub z dowozem do domu. Pozwala to zaoszczędzić na kosztach wynajmu i wydatkach związanych z obsługą gości w restauracji.

 

7. Podwójne driver-thrus

Jak wynika z badań, 42% wszystkich transakcji w restauracjach odbyło się w trybie drive-thru. Nie tylko Mc Donalnds, ale i inni operatorzy myślą o nowych sklepach zaprojektowanych w celu optymalizacji cyfrowego zamawiania i przeprowadzania zamówień z samochodu. Dodając drugie stanowisko drive-thrus skraca się kolejki oczekiwania na zamówienie.

 

8. Eko wynos

Nigdy wcześniej nie korzystano z tylu pojemników do przewozu żywności, co obecnie. Sterylne styropianowe i plastikowe pojemniki oraz sztućce zalewają śmietniki w domach i w zakładach pracy. Tymczasem na rynku są już dostępne pojemniki i sztućce w 100% biodegradowalne. Wykonane są z trzciny cukrowej, bambusa, otrębów, drewna i papieru. Po użyciu wyrzuca się je do brązowych pojememników bio. Restauracje, które z nich korzystają zyskują miano ekologicznych. Skoro dało się wyeliminować plastikowe słomki i torby w całej branży restauracyjnej, powinno udać się też z pojemnikami!

9. Food on sticks

Klienci zamawiają najchętniej żywność, którą można szybko przewieźć i łatwo zjeść. Dobrą alternatywą dla popularnych hamburgerów, kebabów itp. są zdrowe przekąski do jedzenia rękoma. Aby zapewnić komfort użytkowania nabija się je na patyki. Patryki stają się symbolami światowego street foodu. Umożliwiają szybkie i komfortowe zjedzenie przekąski bez pobrudzenia. Hitem są takie przekąski jak stick-sushi, pizza na patyku, zakręcone ziemniaczki i gofry na patyku. Patyki szczególnie pokochał catering oraz branża cukiernicza.

10. Gotowanie dla zdrowia psychicznego

Po długim i uciążliwym roku 2020 dobre samopoczucie psychiczne jest najważniejsze. Dania, które mogą poprawić nastrój, złagodzić niepokój, zwalczyć depresję i wesprzeć zdrowie psychiczne to rosnący trend żywnościowy w 2021 roku. Konsumenci skłaniają się ku daniom w ekscytujących kolorach, z naturalnie występującą witaminą C. Wybierają także produkty o znanym, nostalgicznym smaku.

 

Szukasz pomysłu na rozwój swojego biznesu? Sprawdź trendy gastronomiczne 2020, które wciąż są aktualne!

Zobacz: Trendy gastronomiczne 2020.

kobieta z uśmiechem je makaron w restauracji

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *